Book tid Ring mig op Kontakt

Jannie og Naya arbejder i forskellige virksomheder - de er begge analytikere og brugere en stor del af arbejdsdagen ved computeren. HR-afdelingen Jannie's arbejdsplads har netop sendt en mail ud til alle medarbejdere.

Da JANNIE første gang hørte om den nye firmamassageordning, tænkte hun, at det lød som en luksus forbeholdt spaophold og wellnesscentre – bestemt ikke noget, hun ville få tid til i en travl hverdag på kontoret. Jannie arbejdede som analytikere, og de lange dage foran computeren gjorde, at spændingerne i nakke og skuldre efterhånden var blevet en del af hendes dagligdag. Trods de daglige smerter, slog hun tanken hen; hun havde da klaret sig uden massage indtil nu, så hvorfor ændre på det? 

Men HR-afdelingen havde sendt en mail ud med detaljer om ordningen og opfordret alle til at prøve det af – massøren kom ud på kontoret hver anden uge, og medarbejderne kunne få en halv times massage i arbejdstiden. En dag tænkte Jannie: “Hvorfor ikke? Det er jo kun en halv tid.” 

NAYA sidder endnu en gang foran sin computer. Det er blevet en del af hverdagen, at hun kæmper mod de tiltagende spændinger i nakke og skuldre, som langsomt vokser gennem dagen. For at få lidt lindring strækker hun sig og roterer nakken. Hun tænker ved sig selv, at det ikke kan fortsætte sådan her. Hun skal finde en løsning, noget der kan give hende ny energi og lette de konstante anspændte muskler. 

Efter nogle dages overvejelse melder hun sig ind i et fitnesscenter. Hun har hørt, at styrketræning og konditionstræning kan hjælpe med at forebygge muskelspændinger og give mere energi i hverdagen. Hun håber, at træningen kan gøre en forskel og måske hjælpe hende til at holde kroppen stærk og aflastet. 

De første oplevelser 

Den første massage dag nærmede sig, og Jannie gik mod mødelokalet, der i dagens anledning var blevet omdannet til et hyggeligt massagerum. Hun blev mødt af en dæmpet belysning og stille musik, der fyldte rummet. Massøren hilste venligt og inviterede hende til at lægge sig på massagebriksen. Selvom hun følte sig lidt nervøs og akavet til at starte med, begyndte hun at slappe af, da massen fandt de ømme punkter i nakken og skuldrene. Jannie blev overrasket over, hvor hurtigt spændingerne begyndte at lette. 

Efter behandlingen følte hun sig lettere og fornyet – som om tyngden i skuldrene var blevet løftet. De sædvanlige spændinger var væk. Det var en oplevelse, hun ikke havde forventet, og hun besluttede sig for at prøve ordningen igen om to uger. 

De første gange, Naya besøger fitnesscentret efter arbejde, føles det godt. Hun kommer hjem med en følelse af at have gjort noget positivt for sig selv og sin krop. Hun oplever lidt lindring, og de første par dage efter træningen føles spændingerne mindre intens. Hun får fornyet håb om, at fitnesscentret kan være hendes løsning. 

Men som ugerne går, opdager Naya, at det kræver en stor indsats at holde trit med både arbejdet og de regelmæssige træningsbesøg. Nogle dage føler hun sig så udmattet efter en lang dag foran skærmen, at tanken om at tage i fitnesscentret føles næsten uoverskuelig. Hendes motivation begynder at falde – det er svært at finde den nødvendige energi til både træning og en travl arbejdsdag. 

Den nye hverdag

I de første måneder begyndte Jannie at opdage fordelene ved den regelmæssige massage på måder, hun slet ikke havde forventet. De første par gange følte hun sig lidt usikker – ville massage virkelig kunne gøre en forskel? Men hver gang hun forlod massagerummet, bemærkede hun en gradvis forskel: smerterne i nakke og skuldre blev mindre og mindre. 

Efterhånden som ugerne gik, blev massagen noget, hun så frem til. Hun opdagede, at de regelmæssige pauser fra arbejdet og den dybe afslapning i massagerummet gjorde det nemmere for hende at håndtere arbejdsrelateret stress. 

Socialt begyndte massagen også at skabe et fællesskab på kontoret. Jannie og flere andre begyndte at tale om deres oplevelser med massage og dele tips om, hvordan de kunne tage sig af deres krop i løbet af arbejdsdagen.  

Efter nogle uger oplever Naya, at hun har svært ved at følge den rutine, hun havde planlagt i fitnesscentret. Hun er stadig tynget af spændingerne, som nogle dage giver hende hovedpine og en følelse af træthed, der er svær at ryste af. Hun begynder at overveje, om hun måske skal prøve yoga eller en anden form for træning, som er mindre krævende.

Trods hendes intentioner bliver det svært at prioritere tiden til at tage sig af sin krop. Dagene glider sammen, og ofte er hun så træt når hun endelig kommer hjem fra arbejde, at hun bare ønsker at slappe af. Hun kan mærke, hvordan de mange timer foran skærmen og den travle hverdag suger energi fra hende, og at hun har brug for mere end bare sporadisk træning for at komme igennem arbejdsugen uden smerter. 

Gode intentioner og gode rutiner 

Efter seks måneder med massage hver 14. dag havde Jannies forhold til sit arbejde og sin krop ændret sig markant. Tidligere havde hun ofte døjet med smerter og hovedpine efter lange timer foran skærmen, men nu oplevede hun det kun sjældent. 

Fysisk følte Jannie sig langt bedre tilpas. De tilbagevendende spændinger i nakke og skuldre var stort set væk, og hun mærkede, hvordan massagen havde givet hende en bedre kropsholdning og mindre stivhed i ryggen. De små pauser fra arbejdet og den afspænding, massagen gav, hjalp hende også med at håndtere arbejdsrelateret stress. Hun opdagede, at hun var blevet mere fokuseret og produktiv i sit arbejde, og hun havde mindre behov for at tage pauser i løbet af dagen. 

Socialt havde massageordningen skabt en følelse af fællesskab og et løft i stemningen, og Jannie følte sig mere værdsat og motiveret på arbejdspladsen. Firmamassagen var ikke blot et personalegode, men en investering i hendes trivsel og velvære – noget, hun aldrig havde forestillet sig ville betyde så meget. 

Efter nogle måneder indser Naya, at hun måske ikke kan løse problemet alene med fitness. Selvom hun har haft nogle gode træningsdage, er spændingerne i nakken og skuldrene stadig en del af hendes hverdag. Hun tænker på, hvordan hun har brugt sin fritid og energi på at kæmpe mod de spændinger, der langsomt sætter sig i kroppen. 

Hun overvejer at finde en professionel behandling, måske en fysioterapeut eller massør, der kan hjælpe hende med at løse op for de spændinger, hun ikke selv kan komme til livet i fitnesscentret. Tanken om regelmæssig massage virker tiltalende, men hun ved også, at det er en investering, som hun skal overveje nøje. Hun tænker, at en firmamassageordning kunne være en god løsning – en hjælp til hende og andre på arbejdspladsen, som måske også døjer med de samme udfordringer. 

Jannie og Nayas hverdag 

I dag er Jannies arbejdsdag ikke længere præget af spændinger og smerter. Hun ser frem til massagen hver 14. dag og værdsætter, hvordan arbejdspladsen har prioriteret medarbejdernes sundhed og trivsel.  

Det, der begyndte som et skeptisk eksperiment, blev en hurtig rutine, der ikke kun forbedrede hendes fysiske helbred, men også hendes arbejdsglæde og fokus. 

Naya klarer sig stadig igennem arbejdsdagen, men det kræver en konstant indsats, både fysisk og mentalt. Hun ved, at hun har brug for noget mere effektivt end den nuværende rutine og en løsning, der kan hjælpe hende med at finde balance og lethed i hverdagen.  

Hun tænker, at en massage kunne være en god løsning – Gad vide, hvad hendes arbejdsplads tænker om det. 

 

Vil du vide mere om, hvad en firmamassageordning kan for dig som medarbejder eller dig som arbejdsgiver? Så finder du svar lige her: https://thomsen-fys.dk/massageklinikken/firmamassage