Motoriske vanskeligheder hos børn
Motoriske vanskeligheder er en udfordring, som mange børn i større eller mindre grad står overfor i deres udviklingsrejse. Evnen til at udføre - og mestre - fysiske aktiviteter som at gribe, kravle, hoppe og skrive er vigtig for børns udforskning af verden omkring dem. Alle udvikler sig i eget tempo, men for mange børn kan de motoriske vanskeligheder have en påvirkning på deres hverdag og generelle læring. Dette gør sig gældende helt op til teenageårene.
Men hvad betyder motoriske vanskeligheder egentlig?
Motoriske vanskeligheder kan påvirke barnets evne til at koordinere og udføre motoriske opgaver. Disse vanskeligheder kan variere i sværhedsgrad og kan have en indvirkning på barnets evne til at udføre daglige aktiviteter, deltage i sport og lege med jævnaldrende.
Motoriske vanskeligheder opdeles i to kategorier:
- Finmotoriske udfordringer: Her vil udfordringerne være at udføre præcise og koordinerede bevægelser med deres hænder, fingre og håndled. Dette kan påvirke deres evne til at skrive, klippe med saks eller udføre opgaver, der kræver fingerfærdighed.
- Grovmotoriske udfordringer:Her vil udfordringerne være at balancere og koordinere deres kropsbevægelser. Her er altså tale om bevægelse i kroppens større led. Med koordinationsproblemer vil barnet have svært ved at anvende forskellige dele af deres krop under bevægelse. Dette kan påvirke deres evne til at udføre opgaver, der kræver samtidig brug af arme og ben, såsom at cykle eller sjippe.
Børnefysioterapeutens rolle
Formålet, med fysioterapi til børn med motoriske vanskeligheder, er at styrke deres muskler, forbedre deres balance og koordination samt øge deres bevægelsesomfang. Dette sker med målet om at opnå større uafhængighed i deres daglige aktiviteter.
Oplever man som barn motoriske vanskeligheder, kan det være rigtig svært at finde bevægelsesglæde. Ved at arbejde med ovenstående, vil børnene som oftest have nemmere ved at udføre givne opgaver eller aktiviteter, hvilket sætter lighedstegn med bevægelsesglæden.
Fysioterapeuten vil igennem en undersøgelse af barnets motoriske færdigheder og udviklingsniveau finde frem til områder, der kræver særlig opmærksomhed, og udarbejde en skræddersyet plan derefter.
Behandlingsplanen vil typisk indeholde specifikke øvelser, som fokuserer på at opnå delmål, inden man når hen til den respektive motoriske færdighed. Det kan f.eks. være at øve sig i at hoppe med samlede ben, før man kan hoppe på ét ben og derefter kan mestre hinkebanen på legepladsen. Øvelserne har til formål at forbedre barnets muskelstyrke, koordination og balance. Disse tre komponenter snakker nemlig sammen i forhold til at mestre en fysisk aktivitet. Her vil en børnefysioterapeut have ekspertisen til at tilrettelægge en træning og videre plan i børnehøjde.
Derudover spiller fysioterapeuten ofte en rådgivende rolle for forældrene. De kan give vejledning i, hvordan de bedst muligt kan støtte deres barns motoriske udvikling i hverdagen. Dette kan omfatte legetøj, aktiviteter og omgivelser, der kan hjælpe barnet med at træne og forbedre sine motoriske færdigheder. I tæt samarbejde med barnets familie, vil børnefysioterapeuten altså forsøge at hjælpe til at integrere relevante aktiviteter i børnenes daglige rutiner. Det kan bl.a. være cykling, svømning, hoppe på havetrampolinen og klatring.
En tilpasset indsats
Ved at tilbyde målrettet indsats, og et støttende miljø, hjælper vi her på BørneKlinikken i Toldbodgade barnet med sine motoriske vanskeligheder.
Vi har for øje, at hvert barn er unikt, og det derfor er vigtigt at tilpasse træning og videre plan til barnets individuelle behov. Vi rækker hånden ud til jer forældre og jeres børn, for at fremme børnenes optimale udvikling, se dem rykke sig i deres motoriske færdigheder og til at nå deres fulde potentiale.
Skrevet af:
Maiken Birkbak
Børnefysioterapeut